dondeestavera.reismee.nl

Cycling, dancing and living on the edge in La Paz

La Paz is een terechte hoofdstad. Het ligt in een vallei, omgeven door besneeuwde bergen en het is er heerlijk onveilig. Gelukkig heb ik nergens last van gehad, maar het briefje in het hostel over het negeren van naderende politieagenten zegt genoeg. Hoe corrupt het ook is, het leeft er wel. Elke avond is er feest en gaan de speakers vol aan. Na al die dagen dakterrashangen kon ik wel wat beweging gebruiken, dus zodra ´Ai se eu te pego´ te horen was konden we alleen nog maar dansen. Heerlijk!

Wat heel erg leuk was aan La Paz was dat we met een enorm gezellige groep waren. Maud uit Utrecht, ontmoet op het dakterras in Sucre, Sam en Matt uit Australie, ontmoet op het (jawel, alweer) het dakterras in Potosi, Joe uit Cambridge en Emmy uit Utrecht die ik nog ken uit Buenos Aires. Dat worden gezellige empanada feestjes als we weer in Nederland zijn.

Gelukkig hebben we ook nog wat gezien van La Paz zelf, namelijk de witchmarket, de San Pedro gevangenis en het uitzichtspunt killi killi. Op de witchmarket verkochten de meest bizarre dingen, van opgezette baby lama tot middeltje om van je zweetvoeten af te komen (iemand interesse?). Toen ik wilde afrekenen checkte het bijdehante meisje meteen of mijn biljet echt was en of ik niet wat meer wilde betalen. 'Nee nee, chicita, zo werkt dat niet. 15 bolivianos, geen 20 voor die volle zak met spullen.'

De San Pedro gevangenis is een community op zich, er wonen daar hele gezinnen! We mochten niet naar binnen helaas. Hoewel, de beveiligers schrokken ons zo af met hun enorme geweren dat we het niet eens gevraagd hebben.

Na een paar dagen feesten en de stad bekijken was het tijd voor een adrenaline kick. En, dat was het! We hebben de Deathroad gemountainbiked. De weg waar de meeste mensen van afgekukeld zijn is tegenwoordig een ware attractie voor sensation seekers. Beetje creepy is het wel, maar het was zooo gaaf! Met een grote groep, waarvan een groot deel de mensen die ik ken uit Sucre, hebben we de 4 uur lange mountainbike tocht getrotseerd. De regen kwam met bakken uit de lucht waardoor we in de wolken fietste en maar heel af en toe een glimp van de 600 meter diepe afgrond zagen. Het maakte het alleen maar spannender want de weg was modderig geworden en de watervallen waar we doorheen fietsten uitdagender. De gidsen hebben filmpjes en foto's gemaakt, zodat wij onze handen niet van het stuur hoefden te halen. Heel verstandig...

En toen op naar Copacabana met Sam, Matt en Joe. Leuk stadje aan het titicaca meer, beetje jammer dat ik er weinig van gezien heb. Alleen de badkamer(vloer) en m´n bed was goed genoeg. Hoogteziekte kan blijkbaar ook na 3 weken alsnog binnenvallen, autsj! Gelukkig werd ik goed verzorgd door de heren. Doordat het bijna alleen maar regende hebben we snel een bus gepakt richting Peru, en dat is waar we nu zijn: in Arequipa. Een mooie stad die we zo eens gaan bezichtigen.

Nog maar 4 weekjes.......

Adios amigos!

ps. Sorry Em voor het stelen van je blogtitel

Reacties

Reacties

Steef

Jezus dead devil dat je er bent! Jij nog 4 weekjes, dus ik ook nog 4 weekjes :)

dad

Mooi verhaal, Veer. Wel vervelend van die hoogteziekte. Vergelijkbaar met wagenziekte, ofwel evenwichtsorgaan een beetje teveel op de proef gesteld?
xx

Steef

hahaha dear devil bedoel ik!!

Frank

Eerst de Deathroad mountainbiken en dan verzorgd worden door drie heren! Dat klinkt goed...

Heb nog een leuke vier weken! X

Marije

Hoogteziekte of te veel goedkoop bier in Bolivia :)? Klinkt allemaal geweldig zus, ben benieuwd hoe Peru bevalt. Dikke kus

Be

Hey meissie, wat heerlijk zeg! 4 weken gaan nu wel erg snel...fijn voor ons natuurlijk! Zal weer wennen worden liefje! Kussie!!

0 + 0

Spannend! Alleen dat mountainbiken al. Deathroad! 600 m. afgrond: brrrr. Deed ik wel nooit (nu hoor, vroeger ?? jawel, prachtige belevenis). Nu word ik bijna duizelig van het verhaal alleen. Super dat je zo geniet.
xx xx

Daf

Zo...ben blij dat ik nu pas hoef te lezen dat je de death road hebt gefiets, anders had ik me wel wat zorgen gemaakt! Erg stoer! Hoogteziekte heb ik nog nooit van gehoord...moet ik eens googlen.
Het klinkt allemaal weer fantastisch Veer! Ik wens je nog hele spannende, relaxte en leuke vier weken!

mam

Super Vera! Wat een belevenissen. Veel plezier nog.

Loes

En dat terwijl het regent en de weg spekglad is, stoer!!! Ik ben inmiddels weer in ons kikkerlandje, dus geniet er nog maar goed van de komende maand! x

Ing

Stoer om af te dalen in de regen op deathroad (ieeeh, alleen de naam al!)... Blijf genieten van al dat moois (hier en nú!)
Kus Ing

Leo L

Een beetje laat gelezen maar super story.
groetjes

Seb

Mooie verhalen Veer, maar doe inderdaad maar snel weer terugkomen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!