dondeestavera.reismee.nl

Sweet Sucre

Sucre is sweet! En dan bedoel ik de stad Sucre in Bolivia. Een koloniaal stadje waarvan het centrum op Unesco werelderfgoedlijst staat. Elk jaar verven ze de huizen opnieuw wit, zodat het er altijd stralend uit ziet. In het midden een gezellig plein met goed onderhouden tuintjes en fijne bankjes in de zon. Rondom bergen waar de huisjes met oranje gekleurde daken tegenaan gebouwd zijn. Als je niet beter zou weten zou je gokken dat je ergens in Toscane bent. Alleen de vrouwtjes met zwarte bolhoedjes en felgekleurde wollen vesten verraden dat je in het armste land van Zuid-Amerika bent.

In Potosi ben ik de zilvermijn ingeweest. Gewapend met helm, lamp, stofpak, kaplaarzen en dynamiet (serieus!) gingen we de smalle gangetjes door. Begeleid door een nogal arrogante gids, die zelf 20 jaar in de mijn heeft gewerkt. 'You are lucky. You know why? Because I'm your guide! Don't laugh. You think I'm a clown? I'm serious! I don't care about you tourists, I only do this for the miners.' En dat al kauwend op een stapel coca blaadjes. Ondanks zijn bijzondere manier van doen was hij natuurlijk goed op de hoogte van het werken in de mijn. Er werken daar 15000 mensen. Lange dagen, hard ploeteren, stoffige lucht... en als je er een lange tijd gewerkt hebt leef je niet veel langer dan 20 jaar. Flinke eye-opener, na twee maanden genieten en consumeren.

Vanuit Potosi hebben we een taxi gepakt naar Sucre. Twee uur scheuren door de bergen met twee Australiers, een Nederlander en drie Amerikanen. Ik had al van veel mensen gehoord dat Sucre leuk is, en dat is het ook echt. Ik heb, samen met de twee Ozzies en Joe uit Londen, Spaanse les. Wel fijn hier in Bolivia, want het is goedkoper dan Argentinie en ze praten een stuk langzamer.

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel te melden over Sucre verder. Het enige wat we hier doen is chillen op het enorme dakterras, kaarten, mexxen, bier drinken in Florin (de plaatselijke kroeg met bitterballen en een heus swaffel (!)dessert) en een beetje Spaans huiswerk maken. Het leven kan niet veel beter denk ik...

Morgen paardrijden en dinsdag richting La Paz!

Reacties

Reacties

Liza

Relaaaaax! Xxx

Britte

Chica, klinkt heerlijk hoe jij je dagen daar doorbrengt!!
Gelukkig breekt hier ook langzaam de lente aan, anders zou ik nog jaloerser zijn ;-)
En een swaffel dessert?!? hahaha, heb je daar ook beeldmateriaal van?

0+0

Wat een mooi verhaal weer Veer. Straks spreek je als een echte Spanjaard! Ja inderdaad, zo'n swaffeldessert zouden wij ook wel eens willen zien. Zonder s kan ik me er wel iets bij voorstellen. Goede reis morgen naar la Paz hoor.
Veel plezier, liefs, dikke kus

Henrico

Die bolhoedjes intrigeren me. Wat is het idee of de oorsprong?

Frank

Je doet genoeg hoor, houden zo!

X

Janse

Jeetje meid! Schrijf een boek! Heerlijk jouw verhalen te lezen! Mis jou wel verschrikkelijk hoor lieverd!!!

Dikke xxx

Ing

Heftig die mijnen, als je wiegje daar staat, dan is dat je lot denk ik. Lijkt me toch wel een beetje spannend om de mijnen in te gaan!
Sweet journey in Sucre!
XX

Leo Lemsom

Hoi Vera,
Fijn dat je weet hoe je het leven eigenlijk voor altijd zou willen leven. Ben wel benieuwd hoe je dat gaat implementeren in je werkzame leven als je weer terug komt in Nederland. Of kom je niet meer terug?
Het ga je goed. Heel veel plezier verder en verwonder je.
Liefs
Leo
Tot je volgende verhaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!