dondeestavera.reismee.nl

Bovennatuurlijk Bolivia

Hoeveel buitenaards plekken kan een mens aan per week? Pff... net bijgekomen van de Valle de la luna en de deathvalley in Chili, ben ik met Thomas en Kyle naar de zoutvlaktes in Bolivia gegaan. Surrealistisch, dat is het. Op dit moment ben ik in Potosi waar zilver gedolven wordt. Maandag gaan we de zilvermijn in. Hoop dat ik niet te claustrofobisch wordt.

Bolivia is echt fantastisch. Na Argentinie en Chili voel ik me nu pas echt in het buitenland. Vrouwen met rokken tot op hun knieen, dikke sokken met sandalen, een vest erboven en een bolhoedje op. En dat in alle kleuren van de regenboog. Echt geweldig. Uyuni was onze eerste stop. De rit van San Pedro de Atacama in Chili er naartoe was al heel bijzonder. De grensovergang was letterlijk een hokje in een verlaten woestijn met een paar honderd meter verder een wrak van een gekleurde bus. Geen baño te bekennen. 'En todas partes', zei de man die onze paspoorten stempelde. Oftewel... overal. Aan de wc papiertjes te zien gebruikte iedereen de enige plek die iets van privacy gaf, de bus.

We reden de hele dag door een schitterend landschap met meertjes met flamingo's, kuddes lama's met vrolijke roze vlaggetjes in de oren, bergtoppen met sneeuw, rode rotsen en kleine pitoreske dorpjes met stenen huisjes. Na al die uren in een hobbelende jeep hadden we wel behoefte aan een dagje in Uyuni. Kyle, Thomas' vriend uit de US kwam daarheen, een droogkloot eersteklas. Een enorme snor (yes!) en een geniale manier van vertellen. Een dag later zijn we naar de zoutvlaktes gegaan in een driedaagse tour. De zoutvlakte is zo groot dat je geniale perspectief foto's kan maken (jeej!) omdat de lucht niet te onderscheiden is van het wit van de vlakte. De wolken reflecteren zelfs in het laagje water wat op het zout licht, prachtig.

In de twee dagen erna hebben we geisers gezien bij zonsopkomst. De geur van rotte eieren, maar een welkome warme lucht bubbelend uit de aarde. Daarna een stop gemaakt bij allerlei raar gevormde rotsen. We hebben een kip beklommen, een troon, een cobra en een golf. Onze gids maar foto's maken, haha!

Na een avond vol sterren en planeten kijken was de laatste stop een hotspring bij een prachtig meer vol met flamingo's. Lekker opgewarmd na de kou van de nacht. Waanzinnig zeg.

Met als ons zitvlees van de jeeptour hebben we direct een tour geboekt naar Potosi voor de volgende dag. We vonden het best spannend want we hebben de meest vreselijke verhalen gehoord over bussen in Bolivia. Weinig beenruimte, geen toilet, weinig tot geen stops en overal Bolivianos op de grond. Het viel mee gelukkig! Slechts 5 uurtjes met onze benen in de knoop naar blof geluisterd (Thomas kon het wel waarderen) en games of thrones gekeken op de laptop. Volgens mij doet Carice van Houten daar volgend seizoen in mee... Anyway, op 4100 meter hebben we verdacht snel internet hier. Wel eens fijn voor de verandering! Verder is het hier erg stoffig en droog. En na een dagje wennen aan de hoogte gaat het nu prima. Een trap oplopen is wel vermoeiend, maar zelfs daar wen je aan.

Ik hoorde dat bij jullie de eerste lente zonnestralen voorbij zijn gekomen. Wat fijn! Geniet ervan. Dan doe ik mijn gebreide, gekleurde sokken weer aan.

Chau!

Reacties

Reacties

Marije

Klinkt weer fantastisch zus! Ik denk dat ik mijn backpack reis alvast ga plannen!

Steef

And it keeps getting better!

oompje

te gek zeg ,wat een indrukkend en je schrijfs zo meeslepend, reis ik een stuk mee .In bolivia kun je dat rokje niet aan zeker :)

Emmy

Wauw!! Je doet alle dingen die ik nog ga maken dus door jouw geweldige verhalen krijg ik alvast een voorproefje! Gave dingen maak je mee hoor!! See you in Bolivia (denk ik!)
Xxx

Loes

Mooie verhalen! En heel erg leuk om te lezen vanuit mijn bed in Nepal! Wat een hoop verschillende dingen doe je daar zeg, echt geweldig lijkt me. We zouden een goed team vormen: jij in je gekleurde wollen sokken, ik in mijn Teva sandalen en gebreide vest haha! Geniet ervan daar! x

Frank

Te gek! Ik weet het zeker: volgend jaar ga ik ook naar Zuid Amerika. X

Be

Hey zus, echt helemaal geweldig! Zie je al helemaal voor me met gebreide sokken... in sandalen, haha te fout! Geniet lekker verder!!! xxx

Gilbert

Heel gaaf, super enthousiaste verhalen en mooie foto's, heel jalours, geniet met volle teugen !

Broeder

Super Veer! Ben enorm trots op je!

0 + 0

Net als broeder zijn wij trots op je hoor. Wat een uithoudingsvermogen zal jij hebben aan het einde van je reis! Hohoho, daar praten we nog niet over hè. Die gebreide sokken zou wel iets voor mama zijn, denk ik.
Liefs, xx xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!