dondeestavera.reismee.nl

Pampa´s, pinguins, parilla en Perito Moreno

Hola! Een berichtje vanuit het meest zuidelijke puntje van mijn reis: Puerto Natales, in Chili. Morgen ga ik 4 dagen hiken en kamperen in Torres del Paine. Google het even, het is onbeschrijflijk mooi daar. Gisteren aangekomen hier en direct aangesloten bij een introductie over het natuurpark. Een jongen uit Hengelo deed de uitleg! Herkende direct zijn Nederlandse accent. Hij deed het erg grappig. Na de uitleg heb ik mijn charmes in de strijd gegooid en een reismaatje gevonden om een tent mee te delen (en mijn pannetje ravioli). Een student uit Utrecht, hahahaha. Het zal niet waar wezen ;)

Ik voel serieus een soort stress nu, omdat alles wat ik hier meemaak een highlight is en ik nu niet weet waar ik over ga schrijven. Serieus, alles is geweldig! De natuur hier is prachtig, de pampa´s eindeloos, het reizen gaat goed, ik ontmoet elke dag nieuwe leuke mensen, de hostels zijn prima en het vlees is heerlijk. Daar bovenop voel ik me supergoed hier omdat het in mijn eentje reizen zoveel beter gaat dan ik van tevoren had gedacht. Voelt echt wel als een kleine overwinning. Ik bepaal zelf mijn tempo, de dingen die ik wil doen en zien en met wie ik om ga. Heerlijk! Het enige waar ik niet goed in blijk te zijn hier: weinig geld uitgeven. Niet te doen! Gelukkig ben ik niet de enige. Heb bedacht om naar Bolivia te gaan en daar wat langer te blijven (daar zijn de prijzen 5x zo laag).

Waar was ik gebleven... in Buenos Aires! Van daaruit heb ik een bus gepakt naar Puerta Madryn, waar je heengaat voor de pinguins, zeeleeuwen, dolfijnen en walvissen. Ik ben naar Peninsula Valdes geweest met vier anderen van mijn hostel. We hebben erg genoten en gelachen om de pinguins en de gapende zeeleeuwen. Onze gids was heel goed op de hoogte van de paringsrituelen van de dieren en kon het niet laten de vergelijking met mensen te maken. Een vrouwtjes walvis weigert bijvoorbeeldstandaard om de liefde te bedrijven door op haar rug te gaan liggen, maar gaat danvaak alsnog overstag. ¨Just like women!¨ riep de gids.

Die avond bood een Italiaans meisje me aan om mee te eten met de asado, de barbecue. Toen om 11 uur het vlees nog niet op de parilla lag, wilde ik naar bed gaan. Ik was kapot!Ik liep naar de patio waarzij met andereItalianen en Argentijnen zaten te wachten tot het vuur warm genoegwas enzei dat ik ging slapen... ¨Nooooo, you can´t go to bed without any meat!¨ Zelachten zich kapot.Ze hebben me overgehaald nog even te wachten en dat was het waard.Alleen Daniela, een meisje uit BA die ook mee was met de excursie, sprak Engels. De anderen alleen Spaans of Italiaans. Ik begreep bijna alles en kon met gebaren en een paar bij elkaar geschraapte woorden best mee kletsen. Het was hilarisch echt. Wat een temperament daar aan tafel. Wilde verhalen, expressieve gezichten en heel grote stukken varkensvlees met rode wijn. Super leuk!

Oja... ze vinden Maxima maar een cinderella story... ze snappen er niks van dat wij zo´n fan van haar zijn.

Een paar dagen daarna ben ik met de bus naar El Calafate gegaan. In het hostel daar kwam ik meteen een Austalier tegen waar het mee klikte. We zijn koffie gaan drinken en kwamen een stel tegen waar hij in Torres del Paine mee had gehiked. Een Spaans meisje en een Franse jongen die beiden in Den Bosch wonen! Leuk stel dat mij veel kon vertellen over de plekken waar ik nog heen zou gaan.

De reden om naar El Calafate te gaan is de gletsjer Perito Moreno,de enige gletsjer in de wereld die groeit in plaats van smelt. Ik kwam er aan rond een uurtje of 11 ´s ochtends en het regende pijpenstelen. Het was mistig en het was er vol met toeristen. Een beetje een domper was het wel. Honderden toeristen schuilend voor de regen in een restaurantje en later in hun felgele poncho. Gelukkig reed de bus pas uren later terug en brak het na een paar uur helemaal open. Ik kwam het leuke stel weer tegen en samen hebben we genoten van het schitterende uitzicht, het lawaai van het krakende ijs en het stiekem eten van zelf meegebrachte pasta in het dure restaurant.

Gisteren ben ik hier aangekomen en vandaag heb ik de tijd om mijn hike voor te bereiden. Vanavond nog hapje eten met een stel uit Londen, die ik gisteren heb ontmoet. We hebben erg zitten lachen tijdens die introductie. Ze kunnen de directheid van Nederlanders wel waarderen geloof ik.

Jullie heel veel plezier met schaatsen, sneeuwbalgevechten en de Elfstedentocht (ongelofelijk!).

Dikke beso!

Reacties

Reacties

Beanne

In 1 woord.....AMAZING GIRL!!! Toch 2 woorden..:-)
Ben heel trots op je GROTE overwinning! xxx

Petra

Dank je voor je update, hij kwam precies op tijd! Zit hier al weer helemaal geleefd te worden door mijn agenda en telefoon en nu jij verteld over je reis ben ik weer even terug in Laos! Alleenreizen is the bomb, I told ya! ;) Wat geweldig dat het zo goed bevalt en dat er zoveel leuke mensen op je pad komen (zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, toch?!)
Geniet met volle teugen!!
Dikke kus van mij

Marije

Klinkt super!!!!

opa en oma maal

Huuu prachtige verhalen,we zijn blij dat het zo goed gaat.we denken aan je,en kiek maer goed uut
Oma gaat koffie malen.kossen

Ina

M'n hartje sloeg toen ik je verhaal las. Brought back memories! Geweldig dat je het zo leuk hebt, al die leuke mensen ontmoet die soms dezelfde kant op gaan en soms een andere. Ga vooral door met genieten. dikke kOs,

Ing

Ik geloof dat je serieus in een flow zit! Enne: even gegoogled op je avonturen, beeeeetje jaloers op je...
Kus!

Liza

Wauw, klinkt goed! Vooral dat je zo in je element bent, you go girl!! Nu snel m'n handschoen weer aan, want vries weg hier op het station waar ik gestrand ben ivm ns en winter combi... Xxx

Anne

Lieve Vera! Je reis klinkt echt zo super :). Goed genieten! Liefs xx

Leo Lemsom

Hoi Vera,
Ik geniet van je verhalen.
Veel plezier en go with the flow!

Flo, Alex, Fe & Mimi

Hey kanibaaltje,

Wat heerlijk om je verhaal te lezen en wat fijn dat het zo goed gaat in je uppie! Hoef dus ook niet meer te schrijven dat je moet genieten..dat straalt van je verhaal af:-))

Dikke knuf!

Daphne

WOW!!! Wat leuk om zo met je mee te kunnen leven, je maakt zoveel mee daar! Heel fijn dat je het zo goed hebt daar en zo lekker kan genieten van alle nieuwe ervaringen!
Dikke kus X

Steef

Ooooo wat klinkt het fantastisch daar, begint bij mij nu ook extra te kriebelen om op reis te gaan!! Ben trots op je!

Eva

Wauw wauw wauw. Geniet van de hike en houd ons op de hoogte!
x

Frank

Fantastisch Vera. Je verhalen brengen allerlei herinneringen naar boven. Wat een pracht ervaring moet het zijn!

Kus Frank

Loes

Lieve nicht wat een mooie verhalen weer! Wat zie je veel en doe je veel en ontmoet je veel mensen zeg! Klinkt echt als een heerlijk avontuur in je eentje. Echt genieten. Zelfs om het te lezen al :) Heel veel liefs uit besneeuwd Amsterdam!

Kris

Veertje!!!!

Ik krijg nog meer kriebels!!
Grappig, dat stress gevoel herken ik wel. Je wil alles zo intens mogelijk ervaren, niks vergeten of over het hoofd zien, zoveel mogelijk op foto vastleggen en alles zo goed mogelijk kunnen navertellen...pff dat is een hele opgave, helemaal als je een paar maandag weg bent want je maakt zoveel mee!!

Ik ben trots op je maar mis je wel hoor!!

Dikke beso amiga.
xxx

Rolf

Ga zo door Veer, erg leuk om te lezen. Ik heb er net een wintersport opzitten in Zwitserland, -20 is toch weer eens wat anders dan bij jou. Veel plezier, groetjes Rolf en familie.

0 + 0

Lieve Veer. Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt, ziet en beleeft. Wat een avontuur hè. Hier is de temperatuur wat anders hoor. Loes stuurde een foto op van haar linkerhand en ...jawel, een witte vinger. Heel veel plezier hoor.
Dikke kus van ons.

Britte

Veer, ik ben trots op je! (en natuurlijk ook nog steeds jaloers, hihi). Dikke kus

Es

Nichte wat klinkt dat leuk allemaal! Nu ik dit lees baal ik hard dat ik nog een jaartje in Nederland blijf.
Genieten maar!
ps. de opmerking van oma over de witte vingers van mn zuster vind ik erg leuk;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!